Перевірка
виконання учнями домашнього завдання - важливий і невід'ємний етап будь-якого
уроку. Якщо перевірочна система не налагоджена, роль самостійної домашньої
роботи учня практично знецінюється.
Перевірити домашнє завдання можна наступними способами:
Перевірити домашнє завдання можна наступними способами:
- викликати
одного або декількох учнів до дошки і опитати по темі;
- провести
фронтальний опитування в класі (опитування з місця);
- виконати
аналогічне завдання;
- використовувати
індивідуальні картки;
- провести
вибіркову перевірку письмового завдання;
- провести
самоперевірку або взаємоперевірку письмового завдання.
Вийти до дошки і розповісти вивчене правило або
переписати із зошита вирішене приклад - багатьом учням така перевірка здається
дуже нудним заняттям. Нерідко з цієї причини у школяра відпадає всяке бажання
самостійно виконувати підготовку будинку.
- Як же перевірити домашнє завдання?
Секрет полягає в гармонійному поєднанні педагогом традиційних і незвичайних, оригінальних, цікавих форм і методів перевірки, які активізують розумову діяльність в учнів, підвищують самостійність, народжують і зберігають мотивацію регулярно і якісно виконувати домашню роботу. Пропонуємо увазі педагогів кілька цікавих ідей.
- Як же перевірити домашнє завдання?
Секрет полягає в гармонійному поєднанні педагогом традиційних і незвичайних, оригінальних, цікавих форм і методів перевірки, які активізують розумову діяльність в учнів, підвищують самостійність, народжують і зберігають мотивацію регулярно і якісно виконувати домашню роботу. Пропонуємо увазі педагогів кілька цікавих ідей.
Оригінальні способи перевірки
домашнього завдання
Дискусія
Для її проведення клас необхідно розбити на групи, кожна з яких буде виступати на захист своєї позиції чи погляду на проблему. Одна точка зору може бути викладена в підручнику або довіднику, а інша, відмінна від неї, може належати комусь із учнів або вчителю. У дискусії важливі міркування і аргументи учнів, а результатом її стане більш глибоке пізнання сутності вивченого явища.
Питання автору (у формі інтерв'ю)
Це незвичайний і дуже цікавий спосіб перевірки домашнього завдання. Учитель пропонує хлопцям придумати кілька запитань автору відкриття, винаходи, твори, щоб глибше пізнати його сенс. Відповідати на запитання можуть найбільш підготовлені учні, а на найскладніші з них - учитель. Наприклад, при перевірці домашнього завдання з хімії можна адресувати питання, що цікавлять Дмитру Івановичу Менделєєву, з фізики - Ісааку Нюьтону, з геометрії - Піфагору, з літератури - Федору Михайловичу Достоєвському.
Тематичний кросворд
Багато хлопців захоплюються розгадуванням кросвордів, проявляючи при цьому завидну завзятість. Щоб цікаво перевірити домашнє завдання, вчителю необхідно скласти кросворд з відповідної теми і запропонувати його учням. Особливо діти люблять інтерактивні кросворди, які можна розгадувати усім класом.
Несподівані питання
Завдання вчителя сформулювати питання по-іншому, ніж у підручнику після параграфа. Якщо учень сумлінно підготувався до уроку, труднощів з відповіддю у нього не виникне, а певне розмаїття в процес перевірки буде внесено.
Рецензія на усну відповідь
Учням пропонується вислухати відповідь однокласника, підготувати і виступити з усною рецензією на нього (з урахуванням достоїнств і недоліків, внесеними доповнень і уточнень).
Взаємна перевірка
При перевірці письмового домашнього завдання з хімії, російської або англійської мови, математики можна запропонувати учням обмінятися зошитами з сусідом по парті, перевірити виконання завдань, поставити оцінку і розповісти про допущені помилки, обговоривши спірні питання.
Короткі письмові відповіді
Замість усного опитування вчитель просить відповідати на нескладні питання по темі письмово. При цьому відповідь повинен складатися з двох-трьох слів. Таке завдання допомагає кращому засвоєнню учнями теоретичних знань.
Звірка з проектором
Правильний варіант виконання домашнього завдання виводиться учителем на екран проектора. Учні звіряються з ним, виправляють допущені помилки, отримуючи по ходу необхідні коментарі від вчителя або однокласників.
Для її проведення клас необхідно розбити на групи, кожна з яких буде виступати на захист своєї позиції чи погляду на проблему. Одна точка зору може бути викладена в підручнику або довіднику, а інша, відмінна від неї, може належати комусь із учнів або вчителю. У дискусії важливі міркування і аргументи учнів, а результатом її стане більш глибоке пізнання сутності вивченого явища.
Питання автору (у формі інтерв'ю)
Це незвичайний і дуже цікавий спосіб перевірки домашнього завдання. Учитель пропонує хлопцям придумати кілька запитань автору відкриття, винаходи, твори, щоб глибше пізнати його сенс. Відповідати на запитання можуть найбільш підготовлені учні, а на найскладніші з них - учитель. Наприклад, при перевірці домашнього завдання з хімії можна адресувати питання, що цікавлять Дмитру Івановичу Менделєєву, з фізики - Ісааку Нюьтону, з геометрії - Піфагору, з літератури - Федору Михайловичу Достоєвському.
Тематичний кросворд
Багато хлопців захоплюються розгадуванням кросвордів, проявляючи при цьому завидну завзятість. Щоб цікаво перевірити домашнє завдання, вчителю необхідно скласти кросворд з відповідної теми і запропонувати його учням. Особливо діти люблять інтерактивні кросворди, які можна розгадувати усім класом.
Несподівані питання
Завдання вчителя сформулювати питання по-іншому, ніж у підручнику після параграфа. Якщо учень сумлінно підготувався до уроку, труднощів з відповіддю у нього не виникне, а певне розмаїття в процес перевірки буде внесено.
Рецензія на усну відповідь
Учням пропонується вислухати відповідь однокласника, підготувати і виступити з усною рецензією на нього (з урахуванням достоїнств і недоліків, внесеними доповнень і уточнень).
Взаємна перевірка
При перевірці письмового домашнього завдання з хімії, російської або англійської мови, математики можна запропонувати учням обмінятися зошитами з сусідом по парті, перевірити виконання завдань, поставити оцінку і розповісти про допущені помилки, обговоривши спірні питання.
Короткі письмові відповіді
Замість усного опитування вчитель просить відповідати на нескладні питання по темі письмово. При цьому відповідь повинен складатися з двох-трьох слів. Таке завдання допомагає кращому засвоєнню учнями теоретичних знань.
Звірка з проектором
Правильний варіант виконання домашнього завдання виводиться учителем на екран проектора. Учні звіряються з ним, виправляють допущені помилки, отримуючи по ходу необхідні коментарі від вчителя або однокласників.
Рекомендації
щодо організації усного опитування
Перевірка домашнього завдання шляхом
опитування учнів - традиційний і найбільш популярний спосіб. Нерідко його
використовують, щоб знайти прогалини або недоліки в знаннях, забуваючи про
головне завдання опитування - підтримати учня, надати допомогу, навчити. Ми
підкажемо, як це реалізувати на практиці.
Опитування-світлофор
У нашому випадку в якості світлофора виступає довга картонна смужка червоного кольору з одного боку і зеленого - з іншого. Звернена до вчителя зелена сторона свідчить про готовність учня до відповіді на поставлене питання («Знаю!»), Червона - про те, що учень не готовий відповісти («Не знаю!»). Якщо на питання базового рівня учень показує червону сторону, - це сигнал тривоги для вчителя. Це двійка, яку учень сам собі поставив. Можна задавати і творчі питання, при цьому червоний сигнал означає «Не хочу відповідати!», А зелений - «Хочу відповісти!».
Солідарне опитування
Якщо учень біля дошки не може впоратися із завданням, необхідно звернутися за допомогою до класу. Хто хоче допомогти? З тих, хто бажає надати допомогу, педагог вибирає найбільш сильного учня і пропонує йому пошепки дати підказку товаришеві. Як варіант - учень сам вибирає того, у чиїй допомоги він потребує, а вчитель дає тренеру 10-15 хвилин на підготовку.
Взаємний опитування
Педагог дає доручення трьом найбільш підготовленим учням провести опитування тих, хто підготувався на «5», «4» або «3». Учень, що записався в третю групу і успішно відповів в ній на питання, може ще раз спробувати свої сили.
Програмоване опитування
У цьому випадку учневі необхідно вибрати правильну відповідь з тих, які пропонує вчитель. Така форма роботи при усному опитуванні використовується рідко. І даремно. Адже в зіткненні різних думок учнів «плавиться» нерозуміння. Учитель може стати на захист невірної відповіді, щоб дати дітям можливість посперечатися.
Тихе опитування
Учитель неголосно розмовляє з одним або декількома учнями, а весь клас виконує інше завдання.
Опитувальний ланцюжок
Такий спосіб опитування рекомендується застосовувати для отримання розгорнутого і логічно зв'язного відповіді. При цьому один учень починає відповідь, учитель в будь-якому місці жестом перериває його і пропонує продовжити думку іншого учня.
Лист «захисту»
Створюється для непідготовлених учнів і знаходиться завжди в одному і тому ж місці. Учень, який не готовий до уроку, вписує своє прізвище в захисний лист і може бути впевнений, що його сьогодні не питати. Завдання вчителя - тримати ситуацію під контролем.
Опитування-світлофор
У нашому випадку в якості світлофора виступає довга картонна смужка червоного кольору з одного боку і зеленого - з іншого. Звернена до вчителя зелена сторона свідчить про готовність учня до відповіді на поставлене питання («Знаю!»), Червона - про те, що учень не готовий відповісти («Не знаю!»). Якщо на питання базового рівня учень показує червону сторону, - це сигнал тривоги для вчителя. Це двійка, яку учень сам собі поставив. Можна задавати і творчі питання, при цьому червоний сигнал означає «Не хочу відповідати!», А зелений - «Хочу відповісти!».
Солідарне опитування
Якщо учень біля дошки не може впоратися із завданням, необхідно звернутися за допомогою до класу. Хто хоче допомогти? З тих, хто бажає надати допомогу, педагог вибирає найбільш сильного учня і пропонує йому пошепки дати підказку товаришеві. Як варіант - учень сам вибирає того, у чиїй допомоги він потребує, а вчитель дає тренеру 10-15 хвилин на підготовку.
Взаємний опитування
Педагог дає доручення трьом найбільш підготовленим учням провести опитування тих, хто підготувався на «5», «4» або «3». Учень, що записався в третю групу і успішно відповів в ній на питання, може ще раз спробувати свої сили.
Програмоване опитування
У цьому випадку учневі необхідно вибрати правильну відповідь з тих, які пропонує вчитель. Така форма роботи при усному опитуванні використовується рідко. І даремно. Адже в зіткненні різних думок учнів «плавиться» нерозуміння. Учитель може стати на захист невірної відповіді, щоб дати дітям можливість посперечатися.
Тихе опитування
Учитель неголосно розмовляє з одним або декількома учнями, а весь клас виконує інше завдання.
Опитувальний ланцюжок
Такий спосіб опитування рекомендується застосовувати для отримання розгорнутого і логічно зв'язного відповіді. При цьому один учень починає відповідь, учитель в будь-якому місці жестом перериває його і пропонує продовжити думку іншого учня.
Лист «захисту»
Створюється для непідготовлених учнів і знаходиться завжди в одному і тому ж місці. Учень, який не готовий до уроку, вписує своє прізвище в захисний лист і може бути впевнений, що його сьогодні не питати. Завдання вчителя - тримати ситуацію під контролем.
Немає коментарів:
Дописати коментар