Як заспокоїти шумний клас


13 золотих правил



       Правило 1

Якщо ви - молодий учитель, і тільки починаєте працювати - не пропустіть цей момент! Саме перші уроки визначать ваш стиль на все залишився. Що створює шум в класі? Вигуки з місця, розв'язна поведінка окремих учнів, які вирішили "випробувати новеньку на міцність нервів", одночасні відповіді дітей на ваші запитання, непідготовленість класу до початку уроку, невміння слухати вчителя. Ось проблеми, з якими потрібно боротися з перших днів роботи.
Варіантів маса: постарайтеся не реагувати на відповіді з місця, наполегливо опитуючи лише тих, хто піднімає руку і слід вашим правилам дисципліни. Не допускайте багатоголосся. Методично і послідовно привчайте дітей навіть у палких суперечках до кінця вислуховувати думки опонентів і дотримуватися правил поведінки на уроці.

     Правило 2

Намагайтеся подружитися з класом. Не варто починати роботу з загроз в стилі "поставлю" двійку ", викличу директора, запроси батьків до школи". Які помилки ще допускають початківці вчителя?
Є хороша вправа, взяте з курсу психології. На перший урок в класі принесіть ватман і різнокольорові маркери. Запропонуйте учням самим скласти правила поведінки на уроці. Наприклад, "не користуватися телефоном", "не ходити по класу" і т.д. Головне, щоб всі правила придумали самі діти, а не вчитель!
По-перше, ви дасте учням зрозуміти, що ви їм довіряєте (а це важливо!). По-друге, помічено, що правила, придумані самостійно, не дуже-то хочеться порушувати. Повісьте цей ватман на стіну. І, якщо якесь правило стосується вас (наприклад, вести урок цікаво) - неухильно його виконуйте.
І будьте послідовні: обіцяли поставити оцінку - ставте, обіцяли зводити в планетарій - будьте ласкаві. Не давайте обіцянок, які не зможете виконати в силу якихось обставин.

     Правило 3

Головне в шумному класі - виявити задір і знайти до них підхід. Спробуйте поговорити з таким учнем наодинці, вислухайте його вимоги, його побажання, можливо, це підкаже вам наступні дії.

     Правило 4

Постарайтеся завантажити найактивніших порушників роботою на уроці - бажано творчої. Тобто перенаправте його енергію в творче русло.

   Правило 5

Ще одне дієвий засіб - гумор. Якщо над активним порушником спокою будуть сміятися, навряд чи комусь захочеться бути на його місці. Але не забувайте про такті: пожартувати над його невмінням поводитися в суспільстві, над його нечемністю, невіглаством - не більше того! Вам потрібно дістати в його особі одного, а не джерело вічної головного болю.

   Правило 6

Ведіть урок цікаво! Знайдіть якусь свою "фішку", яка незмінно буде привертати увагу.
У приклад можна навести досвід одного заслуженого вчителя літератури. Наприклад, передбачалася лекція з біографії Маяковського - вчитель прийшов у клас у яскравій жовтій кофті і з порогу почав декламувати: "А ви ноктюрн зіграти могли б на флейті водостічних труб?" Несподіваний початок уроку, погодьтеся. Зате увагу класу було забезпечено, а до кінця уроку навіть недбайливі учні запам'ятали, що жовта кофта для Маяковського була, як виклик суспільству.
Те ж стосується і інших етапів уроку - активно використовуйте ігрові прийоми, впроваджуйте нові технології, використовуйте мультимедійні засоби. Тримайте про запас кілька ігор і відомостей. Як тільки бачите, що увага класу починає розсіюватися, відволікаючи дітей - розкажіть анекдот "в тему", приведіть цікавий факт по темі, запропонуйте гру. Чим динамічніше буде збудований урок, тим менше часу залишиться в учнів на "створення хаосу".

   Правило 7

Знайдіть для кожної теми прив'язку до сучасного життя. Чим більше ви будете приділяти уваги практичному використанню нових знань, тим більше шансів дістати увагу дітей.

   Правило 8

Завжди на початку уроку викладайте план роботи. Можна поставити якусь проблему, яку учням потрібно буде вирішити. Важливо, щоб проблема була актуальною і цікавою для учнів. Наприкінці уроку обов'язково підводите підсумки - що дізналися, як зважилася поставлене завдання.

   Правило 9

Буває, що клас галасливий за своїм характером. Зазвичай це трапляється, якщо в класі відразу кілька лідерів, або така манера поведінки вже стала звичкою для даного колективу. У цьому випадку допомагають деякі психологічні прийоми:
·         включайте в план уроку "хвилини тиші". У цей час запропонуйте виконати якесь завдання самостійно, або спантеличте учнів складним завданням, незвичайним питанням.
·         використовуйте прийоми психологічних тренінгів: гіперактивний колектив легко заспокоїти, якщо запропонувати щось зробити з закритими очима (намалювати фігуру, написати слово і т.д.), або просто посидіти, заплющивши очі, до певного сигналу. Навіть 2-3 хвилини тиші допоможуть дітям розслабитися і налаштуватися на робочий лад.
Якщо клас приходить після великої перерви або після уроку фізкультури, запропонуйте учням ... поспати 2-3 хвилини. Зазвичай це знижує градус активності.
Обов'язково передбачте час для проведення фізкультхвилинки (зараз підскочать ті, хто в брюках, а зараз сядуть ті, у кого день народження в травні і т.д.) Чим незвичніше, тим краще. Ще цікавіше, якщо физкультминутка якось прив'язана до теми уроку.
До речі, в старших класах фізкультхвилинки також доречні. Спочатку сміються, потім поступово втягуються, навіть конкурси влаштовують і викликаються самі проводити.

    Правило 10

Якщо предмет гуманітарний - спробуйте змінити обстановку. Проведіть, наприклад, урок на свіжому повітрі, в музеї або в актовому залі.

    Правило 11

Можна застосовувати систему накопичувальних балів. У цьому випадку оцінка виставляється не відразу за відповідь, і не тільки в кінці уроку: вся оцінка накопичується протягом всього уроку. Наприклад, за правильно виконане домашнє завдання - 1 бал, за три правильних відповіді з місця - ще 1 бал, за правильну відповідь у дошки - ще 2 бали. Варіантів багато. Це збільшить працездатність класу, і часу на шум не залишається. До речі, можна ввести і штрафні бали - за погану поведінку, наприклад.
Це складно, але, по-перше, ви забезпечуєте індивідуальний підхід, а по-друге, даєте шанс відстаючим отримати хорошу оцінку. Повірте, це працює!

    Правило 12

Ніколи не кричіть. Вам все одно не перекричати 15-20 чоловік. Та й сам крик викликає відторгнення і неприязнь. Вам самим подобається, коли на вас підвищують голос?



   Правило 13

Любіть свій предмет. Якщо ви самі розповідаєте тему з азартом, з приведенням якихось цікавих фактів, якщо ви завжди готові до уроку, намагаєтеся урізноманітнити матеріал, придумуєте нестандартні завдання і т.д. - Діти теж "заразиться" вашою любов'ю.
І наостанок. Скільки існує школа, стільки існує й проблема "шумний клас". Панацеї, на жаль, немає. Але є тверде правило: дисципліна в класі починається з самодисципліни вчителя. Якщо ви суворі до себе, впевнені у своїх силах і значущості свого предмета - у вас все вийде!

Немає коментарів:

Дописати коментар