13 золотих правил
Правило 1
Якщо ви - молодий учитель, і тільки починаєте працювати - не пропустіть цей
момент! Саме перші уроки визначать ваш стиль на все залишився. Що створює шум в
класі? Вигуки з місця, розв'язна поведінка окремих учнів, які вирішили
"випробувати новеньку на міцність нервів", одночасні відповіді дітей
на ваші запитання, непідготовленість класу до початку уроку, невміння слухати
вчителя. Ось проблеми, з якими потрібно боротися з перших днів роботи.
Варіантів маса: постарайтеся не реагувати на відповіді з місця, наполегливо
опитуючи лише тих, хто піднімає руку і слід вашим правилам дисципліни. Не
допускайте багатоголосся. Методично і послідовно привчайте дітей навіть у
палких суперечках до кінця вислуховувати думки опонентів і дотримуватися правил
поведінки на уроці.
Правило 2
Намагайтеся подружитися з класом. Не варто починати роботу з загроз в стилі
"поставлю" двійку ", викличу директора, запроси батьків до
школи". Які помилки ще допускають початківці вчителя?
Є хороша вправа, взяте з курсу психології. На перший урок в класі принесіть
ватман і різнокольорові маркери. Запропонуйте учням самим скласти правила
поведінки на уроці. Наприклад, "не користуватися телефоном", "не
ходити по класу" і т.д. Головне, щоб всі правила придумали самі діти, а не
вчитель!
По-перше, ви дасте учням зрозуміти, що ви їм довіряєте (а це важливо!).
По-друге, помічено, що правила, придумані самостійно, не дуже-то хочеться
порушувати. Повісьте цей ватман на стіну. І, якщо якесь правило стосується вас
(наприклад, вести урок цікаво) - неухильно його виконуйте.
І будьте послідовні: обіцяли поставити оцінку - ставте, обіцяли зводити в
планетарій - будьте ласкаві. Не давайте обіцянок, які не зможете виконати в
силу якихось обставин.
Правило 3
Головне в шумному класі - виявити задір і знайти до них підхід. Спробуйте
поговорити з таким учнем наодинці, вислухайте його вимоги, його побажання,
можливо, це підкаже вам наступні дії.
Правило 4
Постарайтеся завантажити найактивніших порушників роботою на уроці - бажано
творчої. Тобто перенаправте його енергію в творче русло.
Правило 5
Ще одне дієвий засіб - гумор. Якщо над активним порушником спокою будуть
сміятися, навряд чи комусь захочеться бути на його місці. Але не забувайте про
такті: пожартувати над його невмінням поводитися в суспільстві, над його
нечемністю, невіглаством - не більше того! Вам потрібно дістати в його особі
одного, а не джерело вічної головного болю.
Правило 6
Ведіть урок цікаво! Знайдіть якусь свою "фішку", яка незмінно буде
привертати увагу.
У приклад можна навести
досвід одного заслуженого вчителя літератури. Наприклад, передбачалася лекція з
біографії Маяковського - вчитель прийшов у клас у яскравій жовтій кофті і з
порогу почав декламувати: "А ви ноктюрн зіграти могли б на флейті
водостічних труб?" Несподіваний початок уроку, погодьтеся. Зате увагу
класу було забезпечено, а до кінця уроку навіть недбайливі учні запам'ятали, що
жовта кофта для Маяковського була, як виклик суспільству.
Те ж стосується і інших
етапів уроку - активно використовуйте ігрові прийоми, впроваджуйте нові
технології, використовуйте мультимедійні засоби. Тримайте про запас кілька ігор
і відомостей. Як тільки бачите, що увага класу починає розсіюватися,
відволікаючи дітей - розкажіть анекдот "в тему", приведіть цікавий
факт по темі, запропонуйте гру. Чим динамічніше буде збудований урок, тим менше
часу залишиться в учнів на "створення хаосу".
Правило 7
Знайдіть для кожної теми прив'язку до сучасного життя. Чим більше ви будете
приділяти уваги практичному використанню нових знань, тим більше шансів дістати
увагу дітей.
Правило 8
Завжди на початку уроку викладайте план роботи. Можна поставити якусь проблему,
яку учням потрібно буде вирішити. Важливо, щоб проблема була актуальною і
цікавою для учнів. Наприкінці уроку обов'язково підводите підсумки - що
дізналися, як зважилася поставлене завдання.
Правило 9
Буває, що клас галасливий за своїм характером. Зазвичай це трапляється, якщо в
класі відразу кілька лідерів, або така манера поведінки вже стала звичкою для
даного колективу. У цьому випадку допомагають деякі психологічні прийоми:
· включайте
в план уроку "хвилини тиші". У цей час запропонуйте виконати якесь
завдання самостійно, або спантеличте учнів складним завданням, незвичайним
питанням.
· використовуйте
прийоми психологічних тренінгів: гіперактивний колектив легко заспокоїти, якщо
запропонувати щось зробити з закритими очима (намалювати фігуру, написати слово
і т.д.), або просто посидіти, заплющивши очі, до певного сигналу. Навіть 2-3
хвилини тиші допоможуть дітям розслабитися і налаштуватися на робочий лад.
Якщо клас приходить після
великої перерви або після уроку фізкультури, запропонуйте учням ... поспати 2-3
хвилини. Зазвичай це знижує градус активності.
Обов'язково передбачте
час для проведення фізкультхвилинки (зараз підскочать ті, хто в брюках, а зараз
сядуть ті, у кого день народження в травні і т.д.) Чим незвичніше, тим краще.
Ще цікавіше, якщо физкультминутка якось прив'язана до теми уроку.
До речі, в старших класах
фізкультхвилинки також доречні. Спочатку сміються, потім поступово втягуються,
навіть конкурси влаштовують і викликаються самі проводити.
Правило 10
Якщо предмет гуманітарний - спробуйте змінити обстановку. Проведіть, наприклад,
урок на свіжому повітрі, в музеї або в актовому залі.
Правило 11
Можна застосовувати систему накопичувальних балів. У цьому випадку оцінка
виставляється не відразу за відповідь, і не тільки в кінці уроку: вся оцінка
накопичується протягом всього уроку. Наприклад, за правильно виконане домашнє
завдання - 1 бал, за три правильних відповіді з місця - ще 1 бал, за правильну
відповідь у дошки - ще 2 бали. Варіантів багато. Це збільшить працездатність
класу, і часу на шум не залишається. До речі, можна ввести і штрафні бали - за
погану поведінку, наприклад.
Це складно, але, по-перше, ви забезпечуєте індивідуальний підхід, а по-друге,
даєте шанс відстаючим отримати хорошу оцінку. Повірте, це працює!
Правило 12
Ніколи не кричіть. Вам все одно не перекричати 15-20 чоловік. Та й сам крик
викликає відторгнення і неприязнь. Вам самим подобається, коли на вас
підвищують голос?
Правило 13
Любіть свій предмет. Якщо ви самі розповідаєте тему з азартом, з приведенням
якихось цікавих фактів, якщо ви завжди готові до уроку, намагаєтеся
урізноманітнити матеріал, придумуєте нестандартні завдання і т.д. - Діти теж
"заразиться" вашою любов'ю.
І наостанок. Скільки існує школа, стільки існує й проблема "шумний
клас". Панацеї, на жаль, немає. Але є тверде правило: дисципліна в класі
починається з самодисципліни вчителя. Якщо ви суворі до себе, впевнені у своїх
силах і значущості свого предмета - у вас все вийде!
Немає коментарів:
Дописати коментар